I enhver virksomhet er det styret eller rådet som er den strategiske motoren. Det er her utfordringene som den daglige driften medfører skal prøves mot virksomhetens langsiktige mål. Som arbeidsgivere er det styrene i medlemsvirksomhetene som melder seg inn i KA. I 2025 har KA to lederkonferanser – en på høsten for ansatte ledere, og denne på våren for styre- eller rådsledere.
Er du råds- eller styreleder i en virksomhet som er medlem i KA, er dette konferansen du ikke vil gå glipp av i 2025!
Valgt til å lede – Demokratikonferansen 2025 vil finne sted på Scandic Lillestrøm døgnet før KAs landsråd, altså den 7.-8. april. Det vil si at deltakere som uansett skal på landsrådet, vil få reise og dag to dekket. Det er også mulig å melde seg på konferansens program på dagtid begge dager, uten middagen på kvelden og overnatting.
Program
Programkomiteen har ønsket å speile både det at mange av KAs medlemmer nå står overfor stor omstilling i møte med krevende økonomi, og det at mange har lykkes eksepsjonelt godt med interessante strategier.
Mandag 7. april
10.30 Registrering åpner
11.30 Lunsj
12.30 Konferanseåpning
13.00 In times of trouble – om å lede gjennom krevende tider
Flere styreledere, rådsledere og daglige ledere deler erfaringer med nedbemanning, kutt i tilskudd og hvordan de ivaretok gløden og arbeidsmiljøet for dem som ble med videre.
14.00 Pause
14.15 Samarbeidet med daglig leder
Marit Brandt Lågøyr, viseadministrerende direktør i KA, var i flere år styreleder i Nasjonalforeningen for folkehelsen. I denne økta deler hun sammen med daværende generalsekretær, Mina Gerhardsen, om hvordan de samarbeidet for å skape en best mulig arbeidssituasjon.
15.00 Lengre pause: Sjekk mailen, nettverk med fine folk, ta den telefonen
16.00 Når det varsles mot daglig leder
KA merker at varslingssaker blir stadig vanligere, også mot toppledelsen. Hvordan opptrer man som styre/råd når det skjer? Ingrid B. Tenfjord og Øystein Dahle fra KA deler fra sin erfaring.
16.45 Pause
17.00 Det store spennet
I denne økta skal vi snakke om spriket mellom forventning og ansvar for en styre- eller rådsleder og ressursene og tiden man har tilgjengelig for å løse oppgavene. Gjest blir annonsert snart.
17.45 Pause
19.30 Middag
Tirsdag 8. april
08.30 Morgensalme
08.35 Klart vi kan lykkes!
Flere steder har man lykkes gjennom særlige strategiske satsinger, som svarte på et behov i lokalsamfunnet. I denne økta møter vi tre slike eksempler, og drøfter hva vi kan lære av dem.
09.20 Pause
09.30 Hva trenger jeg at du gjør for at vi skal lykkes?
I denne økta møtes biskop Kari Mangrud Alvsvåg, bispedømmerådsleder Gard Sandaker-Nielsen og fellesrådsleder Ivar Vik, for å snakke om hva de forskjellige nivåene i kirken ønsker seg av de andre, for at kirken skal lykkes bedre med sitt oppdrag.
Parallelt med denne økta: Nettverksmøte for KAs organisasjonsmedlemmer.
10.30 Pause
10.45 Analysen – veien videre
KAs Harald Askeland og Jens A. Bjelland deler vår analyse av ståa for KA-sektoren, for styre- og rådslederes stilling og peker mot noen utviklingstrekk for tiden som kommer.
11.30 Lunsj
Etter lunsj kan deltakerne følge det faglige programmet som innleder KAs landsråd. Det slutter kl. 15.00. Mer info om dette kommer.
Målgruppe: Styre-/rådsledere i alle KAs medlemsvirksomheter
Tid: Mandag 7. april – tirsdag 8.april 2025
Sted: Scandic Lillestrøm
Priser:
Prisen for konferansedeltakelse inkl. middag og overnatting er kr. 4000,-
Om du ikke ønsker middag og overnatting, er prisen kr. 2500,-
For deltakere på KAs landsråd er prisen kr. 3400,- inkl. middag og overnatting/ kr.1900,- uten middag og overnatting.
Alle priser er eks.mva.
Avmelding etter påmeldingsfristen faktureres med kr. 500,-
For avmelding siste 5 dager før konferansen eller no-show faktureres kurset i sin helhet.
Påmeldingsfrist: Torsdag 20.mars 2025
Vennligst benytt elektronisk påmeldingsskjema ved å trykke på påmeldingsknappen nederst på siden (eller på hovedsiden for kurs). Bekreftelse på deltakelse sendes på e-post til deltakerne etter at påmeldingsfristen har utløpt.
Personvern: Les mer på vår personvernerklæring.